Review for Lijfstraf

Review for Lijfstraf

CAJaVrcUcAAW8mtWat een afschuwelijk boek was dit. Vreselijke karakters, slecht verhaal, typisch Nederlands en dan ook nog een einde waar ik mijn hoofd bij schudde. Echt serieus, dit is hoe het eindigt? Yeah, sure.

Laten we beginnen met de karakters. Bowie was een interessant karakter, maar ik vond zijn hele OMG ik ben waarschijnlijk homo, maar ik vind meiden ook leuk gedoe een beetje heel erg bleh en het werd zeer vervelend na een tijdje. Ik zou verwachten dat jongeren toch ook het woord Bi kennen, en niet alleen maar denken in zwart en wit, dat er maar 2 kanten zijn? Blijkbaar niet, gegeven hoe Bowie door het hele boek dacht. Het was gewoon zo frustrerend. En ik vond het ook heel jammer dat hij nooit wat tegen Rem of de anderen deed. Niet een keer heeft hij echt hulp gezocht. En ik kan me voorstellen dat hij dat niet deed (immers het kan dingen erger maken), maar toch had ik gehoopt dat hij met iemand over dit alles had gepraat. Misschien had het dan niet zo uit de hand hoeven te lopen. Ik vond het ook razend jammer met hoe het boek eindigde. Hij is nu (in mijn ogen) gewoon net zo slecht als Rem. Zulke dingen doen? Dingen waar hij zo tegen was? Nee, sorry, nee.

En dan hebben we Fleur. Fleur die ik van het begin al niet mocht en met elke nieuwe pagina in het boek steeds minder mocht. Ik vond haar iets te opgefokt, iets te impulsief. Ze dacht vaak gewoon niet na. Ze daagde uit, ze was stom bezig. Ja, ik kan me voorstellen dat je niet wilde dat die naaktfoto’s uitkomen, maar misschien, heel misschien, had je toch even moet nadenken toen ze gemaakt werden. Oh ja, dat kon ze niet, want ze was dronken. rolt met haar ogenZucht, de stomheid van de jeugd.
Haar hele idee was gewoon walgelijk. Ik weet dat ze iets wilde doen, maar dit was gewoon te extreem. Dit doe je niet. NOOIT NIET. Je zet je nu gewoon neer op het niveau van Rem en laat je me nou wel zeggen, dat wil je niet. Nooit niet.

En zoals typisch is voor Nederlandse boeken, een seks scene. Die moeten ze er gewoon ingooien. Jeugdboeken hebben dat steeds meer en meer (en praat me niet over de volwassen boeken). Ik heb geen probleem met seks en al dat, maar ik vind het gewoon onnodig. Nederlandse boeken hebben het zoveel en zo vaak dat ik het gewoon hilarisch (en slecht) vind. Vaak past het totaal niet. Zoals hier in dit boek. Ik kan me ergens voorstellen dat het was neergezet (want OMG lust van Fleur en OMG ik ben misschien homo/of toch niet van Bowie), maar ik heb het gewoon overgeslagen.

Het hele pesten was ook gewoon bleh.

En weer het hele jongeren drinken drank. Wat erg ongeloofwaardig is, aangezien er ook leraren bij waren.

En dat einde. Ik zal niks verklappen, maar ik kan je wel zeggen dat ik het erg jammer vond dat alles zo eindigde.