Review for De zee kwam door de brievenbus

9789025867645Een meh boek over een grote ramp die mijn land in 1953 overkwam. Ik ben best geinteresseerd in het onderwerp, er is niet altijd veel over te vinden, en nu de dag van de ramp steeds verder is en steeds minder bekend wordt, is er ook steeds minder over te vinden. In ieder geval, zo lijkt het wel.

Helaas moet ik zeggen dat ik het boek toch niet helemaal goed vond. Ik weet dat plassen en poepen een menselijk iets is, en heel normaal is. Maar sorry, telkens als ik in het boek verder probeerde te lezen, zat Liesje of in haar broek te plassen (blijkbaar doet ze dat vaak), of ze moest plassen, of ze zat grapjes te maken over haar broertjes drolletjes (want dat is natuurlijk ook zo grappig). Ik vind het echt niet erg om aan te moeten horen dat ze moet plassen, gewoon als zin en dan klaar, maar moet het per se beschreven worden hoe zij op een volle pot plas gaat zitten om te plassen? En hoe er een persoon naast haar staat/zit die ook dingen moet doen en dat terwijl die mevrouw in haar blijkbaar dikke blote billen staat? Misschien ben ik het hoor, misschien ben ik vreemd dat ik dit niet wil lezen, maar ik trek hier toch punten af.

Verder vond ik het verhaal ook niet super geweldig, het was spannend, maar de hele kinderlijke toon was gewoon een beetje vervelend. Ja, Liesje is 8 jaar oud. En ja, het moet echt super eng zijn geweest. En ik weet ook dat het gebaseerd is op een waar verhaal, maar dan nog vond ik het vervelend en het zorgde ervoor dat ik soms gewoon niet verder wilde lezen.

Het einde was wel weer mooi, ookal had ik nog gehoopt op iets extras. Zoals dat ze terug naar het huis gaan en kijken of er nog wat over is. Of daar weer verder leefden. Dat had ik graag nog willen lezen en zou het boek nog een mooi extraatje hebben gegeven.

Ik vond de titel en ook de cover van het boek dan wel weer goed.

Het is echt jammer, zoals ik al zei, het is al moeilijk om goede/interessante boeken te vinden over de Watersnoodramp, vooral vanaf een perspectief van iemand die het heeft meegemaakt, en ik had gehoopt dat dit er een zou zijn. 🙁2stars