Review for Stina Fifteen-Love

Review for Stina Fifteen-Love

26098009Een boek die me leuk leek, maar uiteindelijk echt super bleh was.

Laten we beginnen met de hoofdpersoon.
-Ik heb geen probleem met onzekerheid, maar Stina was gewoon echt te onzeker en durfde gewoon echt niks en niets te doen.
-Hoe zij haar vriendin behandelde vond ik ook niks. En ja de vriendin had daar zeker ook mee te maken, maar ik vind het niet netjes dat je je vriendin niks laten weten als je zelf weet dat je op de dag dat je BELOOFD had om te komen opeens vroeger weg moet voor training. Wat verwacht je dan, dat je vriendin helemaal blij is? Natuurlijk niet, maar dat verwachtte Stinaatje wel. Die dacht meteen dat Tika haar niet meer wilde of zo. Vaag hoor. Jij komt je afspraken niet na, en dan ga je dat denken? zucht
-Hoe kun je nou niet zien dat Freek je leuk vindt? Hij haalt je op, hij verdedigt je, hij is lief voor je, hij doet van alles voor je, en je hebt niks door? Je doet zelfs lullig tegen hem op een belangrijk moment?
-Ik had haar graag wat assertiever willen zien.

De rivaal:
-Dus we hebben een rivaal, maar er gebeurd niks mee? Stina wordt gewoon gepest/genegeerd/geplaagd, en uiteindelijk gebeurd er niks mee? Geen (zoals ze dat zo mooi in het Engels zeggen) redemption arc? Of tenminste iets dat het oplost, nu voelde het erg incompleet, alsof het gewoon was toegevoegd zodat Stina motivatie of zo had (ook al had ze dat niet en werd ze juist ongelukkig, maar ach).
-Waarom moet het perse het standaard typje zijn? Rijk, pappie is de baas van de vereniging, denkt dat ze het beter kan, en nog wat andere stereotypes. Sorry, maar ik word er een beetje moe van. Kunnen we niet eens een arm meisje hebben die niet alles heeft? Of gewoon een diverse rivaal? Moet het altijd een stereotype zijn? Jammer, echt jammer. Het had potentie om goed te worden, maar ik vond het maar niks, vooral omdat het boek zo eindigde.
-Waarom doet niemand wat aan de situatie? Nou, ja, Freek doet iets, maar dat is nou niet echt superveel soeps. En ja, ik weet het, madammeke is rijk en haar pappie is heel groot in de vereniging, maar kom op zeg. Zo behandel je elkaar niet, vooral niet omdat het toch belangrijk is dat je een team bent.

De vriendin:
-Mijn God, wat een hypocriet kreng is dat zeg. Nee, nee, Stina mag niet bezig zijn met haar Tennis, of er over praten, maar als jij een uur vollult over je vriendje en dan het vreemd vindt dat de tijd voorbij is gevlogen en Stina naar haar training moet, dan moet je niet boos worden. Je weet dat ze training heeft, je weet dat ze weg moet, ga dan niet als een kreng boos doen tegen haar zeg. Jeetje, en dat moet dan de beste vriendin voorstellen. Stina kan beter iemand anders vinden.

De liefdesinteresse:
-Leuk dat dit was toegevoegd, het gaf nog wat extras, maar ik vind het dan wel jammer dat er niks meegebeurd. Ja, er gebeurd iets (ik ga niet zeggen wat), maar dat is echt aan het einde. Het had zo leuk kunnen zijn, en nu was het gewoon onzeker en triest gedoe. Jammer, jammer.
-Ik snap niet waarom Stina hem leuk vindt. Ik zag niet echt een vuurtje tussen die twee. Er was wel romantiek, en je kon zien dat er misschien iets kon gebeueren, maar zoals ik als zei, er gebeurd weinig uiteindelijk.

De actuele tekst
-Mijn God, iemand had deze tekst moeten nachecken. Sorry hoor, maar niemand (in ieder geval in al mijn jaren dat ik leef) zegt Living als ze het over de woonkamer hebben. NIEMAND. En dan opeens hebben ze het over naar de cinema gaan. Wacht, wat? Dat zegt ook niemand. We zeggen: bioscoop, biosje, bios, filmpje pakken of naar de film gaan. Maar cinema? Nee. Wat is dit een boek voor hipsters?
-De tekst was ook houterig, zinnen die niet lekker liepen, die vaag liepen, of die dubbele woorden/stukken hadden (twee keer in dezelfde zin zetten dat Stina iets denkt, ja dat wisten we na de eerste keer wel en daarna ook nog eens het ontkennen door te zeggen dat je het toch niet weet). Het duurde echt een tijd voor ik door het boek kwam, en ik checkte zelfs om te zien of het misschien een boek was dat was geschreven door iemand uit Belgie, die hebben wel vaker van die vage zinnen en woorden (sorry mensjes in Belgie, maar ik heb een aantal boeken gelezen die door Belgen zijn geschreven, en het betekende dat ik vaak een woordenboek online nodig had omdat er opeens een vaag woord voorbij kwam die wij niet in Nederland gebruiken).

Tennis:
-Ik werd een beetje gek van de cursiviteit van de woorden. OMG je gebruikt een term uit de Tennis sport. Niet nodig om die altijd cursief neer te zetten. Gewoon normaal neerzetten is veel beter, nu is het echt afleidend. Jammer.

Ik zou dit boek zeker niet aanraden. Wil je boek over tennis lezen? Er zijn er genoeg en ik zou zeggen laat dit boek maar lekker liggen en vind snel een ander.