DNF Review for Secret Scouts en de verloren Leonardo

Ik heb dit boek van de schrijver gekregen in ruil voor een eerlijke review.

Tja, ik moet zeggen dat ik dit boek echt HEEL graag wilde lezen. Historische fictie met wat hintjes van mysterie en fantasie is zeker iets wat ik leuk vind. Dus toen ik een mail kreeg van de schrijver wist ik dat ik ja moest zeggen (nou ja, nadat ik wat vraagjes had gesteld).

Helaas moet ik zeggen dat het verhaal-idee (verloren Leonardo) toch zo’n beetje het enige was wat me bij het verhaal hield. De karakters waren stuk voor stuk gewoon niet echt leuk, soms gewoon vervelend, en in het geval van Hans gewoonweg vreemd en wat de hel is er mis met die gast. Het verhaal kwam ook best langzaam op gang, en zelfs bij pagina 160 was er nou niet veel gebeurd. Alleen veel stommiteiten.

Laat ik beginnen met de karakters. We hebben 4 karakters die afwisselen, en ik moet zeggen dat ik op een gegeven moment de meiden met elkaar ging verwarren, en hetzelfde gebeurde voor de jongens ook. Ik was af en toe verbaasd omdat ze opeens jonger waren of ouder, en dan moest ik even stilstaan en bedenken, oh ja, dit is dus x, of dit is dus y.
Ze waren in die zin wel anders, maar toch weer hetzelfde.

En dan heb ik het nog niet gehad over de leeftijd van de karakters. Ik gok (gegeven de schoolreis naar Venetië/buitenland, conrectors op school, laatste jaar op school, bovenbouw) dat ze tussen de 15-17 jaar zijn. Misschien zijn ze eigenlijk 12-13 hoor, maar sorry, ik heb nog nooit gehoord van een buitenlands schoolreisje naar Venetië of ansich naar het buitenland. Ook niet van een conrector op een basisschool. 😛
Helaas moet ik zeggen dat de meiden zich definitief niet naar hun leeftijd gedroegen. Ik zou ze eerder 10-11 geven.
En dan heb ik het nog niet over de jongens. Ik weet dat tienerjongens nogal, um, kinds kunnen zijn, maar echt? Ik zou deze jongens nog geen 5 jaar geven. Hoe zij met spullen omgingen, hoe makkelijk ze vielen voor grapjes, hoe luidruchtig ze waren, hoe ze totaal niet het woord voorzichtig kenden, hoe ze gewoon maar rondspeelden alsof het allemaal grappig was. Haha, ja het is echt grappig hoor om met een duur skelet te spelen. rolt met haar ogen

Ook echt, in deze tijd? Dat een van de meiden complimentjes kreeg omdat ze zogezegd magisch apps had gevonden? Wat? Dat kan toch iedereen, vooral tieners die praktisch opgroeien met telefoontjes en internet. Ik zag nou niet in waarom het zo speciaal was, en ik zat dan ook te twijfelen of dit echt plaatsvond in de nu, of eigenlijk veel verder in het verleden toen laptops en apps nog vrij nieuw waren.

Ansich vond ik het wel vreemd dat er bijna niks over social media of moderne programma’s werd gezegd. Ik had verwacht van tienermeiden (en ook jongens), en gebaseerd op vele andere boeken, dat ze wel wat op facebook zouden posten, of iets op twitter. Of dat ze met de jongens aan het skypen, sms, whatsappen of iets anders. Maar nee, gewoon mail.

Dan komen we bij Oom Hans. Ik vond hem al vanaf het begin vreemd, maar toen hij zomaar medicijnen gaf aan een minderjarig meisje, maakt me niet uit dat het antibiotica is, dat geef je gewoon niet zomaar. En toen kwam dat hele gebeuren met die manuscripten en toen was voor mij het wel klaar. Sorry, maar dat was gewoon te ongeloofwaardig, te vreemd, en ik vond het gewoon onverantwoordelijk dat hij zomaar dit doet. Wat denk je nou echt, dat dit een goed idee was? rolt nog eens met haar ogen

Eigenlijk de enige karakters die ik mocht waren de ouders van Lisa en Sophie. Jammer dat zij niet meer voorbij kwamen. Vooral die pa was echt sympathiek en ik mocht hem meteen. Leuke man, lieve vader.

Wat nog meer? Mm, ik gok dat ik wel alles heb gezegd wat ik wilde vertellen. Ik ben echt heel teleurgesteld, ik had meer gehoopt, en verwacht van dit boek. Het klonk echt superleuk, en ik zag al een nieuwe favoriet.

Dank u wel naar de schrijver dat ik een kans had om dit boek te lezen, en het spijt me dat ik hem niet leuker vond.