Review for Brood

Review for Brood

Een boek over een vluchteling, zijn jeugd, hoe hij is beland waar hij is beland. Over familie, vrienden, en meer.

Ik was eigenlijk niet van plan om een review te schrijven voor dit boek, maar ik moet gewoon even wat dingen kwijt dit echt gewoon niet leuk vond, zelfs vies vond, zelfs gewoon walgelijk vond. Er waren ook goede dingen en daar praat ik ook over.

Maar eerst de WTF vieze dingen. De obsessie die onze hoofdpersoon heeft met plas. Voornamelijk vrouwen en plassen. Ik kon het hem nog vergeven toen hij een kind was tijdens het verstoppen. Ja, het was toen al vreemd, maar ach, kinderen doen wel vaker vreemd. Maar sorry, als je op een gegeven moment puber bent is het nou niet echt meer normaal om blij te worden van vrouwen en plassen. Dat ze dat naast je doen. Dat ze hun broekjes uit doen en even lekker alles laten gaan. Die geur die er dan is. En later als hij dus volwassen is heeft hij een of andere wazige droom over een toekomstige vrouw waarmee hij gaat wandelen en dat die zal plassen en zijn hoofd op haar schoot zal leggen (na het gebeuren/tijdens het gebeuren). Sorry, maar wat de actual fuck?
En dat zijn vriendjes (en waarschijnlijk hij ook) tijdens hun jeugd/puberteit het dus leuk vonden om meisjes te laten plassen. Staand. Want dat is echt zo normaal. Dus ja, nee dank je. Gatverdamme.

En ja, dit is een boek over een jongen die opgroeit, maar ik hoef echt geen beschrijvingen over hoe hij aan zijn piemel zit/ballen zit.

En dan is er die aanrandingsscene. Iets wat ook in de krant stond over die groep vrouwen die is betast en meer tijdens oud en nieuw. Van mij had dit gewoon weg mogen worden gelaten. Het was gewoon NEE. En ja, onze vluchteling heeft in de eerste instantie niet eens door dat hij dit soort shit niet moet doen. Gast, echt? Iemand duwt je hand ergens waar die niet hoort, en je eerste reactie is om te gaan voelen en haar lippen opzij te duwen? Wat the fuck? Sorry, maar ik wilde hem op dat moment gewoon even hard tussen zijn benen schoppen zodat hij niks meer kon. Vies mannetje. Bah.

Ik werd ook knettergek van het, ik was x jaar oud, of x jaar, of misschien wel x. Niet altijd die bewoording, maar wel in de buurt. Kies gewoon een jaar, ik hoef echt niet over en over en over te lezen over dat die gast niet weet hoe oud hij is en dat in een “speciale” manier wilt laten weten.

Wat goed was:
Hoe goed de situatie was beschreven in het dorp voordat onze hoofdpersoon wegvlucht. We zien eerst de gelukkige tijden, maar dan komen de bommen, de vliegtuigen, de soldaten. Met elke pagina zien we de situatie verergeren, niemand is meer veilig.
Eerst gaat de moeder en de jongste kinderen weg, daarna de zus, maar onze hoofdpersoon, vader, en zijn broer zullen nog een lange tijd in het dorp doorbrengen. Tijden van angst, tijden die waarschijnlijk voor een vreselijk trauma hebben gezorgd. We zien mensen wegvluchten, we zien dat de winkel waar onze hoofdpersoon werkt steeds leger en leger wordt, we zien meisjes die niet meer veilig zijn, de huizen branden af, en het is nooit meer veilig buiten. Als je eten nodig hebt moet je dat zo vlug vlug en voorzichtig doen dat je praktisch een hartaanval zou krijgen van de stress. Uiteindelijk is het gewoon niet meer houdbaar, maar vluchten kost geld, en hoe krijg je geld in een verwoest land? Hoe vind je nog iets van waarde in een dorp met leegte?

Ook de vlucht, en hoe hard hij werkte in de nieuwe plekken was interessant om te lezen. Hij heeft zeker de wil om te leren, hij wil verder komen en het beste van alles maken, want terug… terug zal hij nooit meer kunnen. En zelfs al zou het mogelijk zijn, wat heeft hij daar nog? Zijn familie is hij kwijt, zijn huis is waarschijnlijk weg of gebruikt door anderen, en op een gegeven moment raak je ook meer en meer van je taal kwijt als je het niet gebruikt.

Dus ja, een boek met scenes waar ik me oncomfortabel over voelde, maar ook een boek die je meeneemt naar een land vol verwoesting en daar best meeslepend over schrijft. Ik weet alleen niet of ik het boek zou aanraden. Ik denk toch dat ik voor nee ga.