Review for Blue Curacao

Review for Blue Curacao

Blue curacao, Linda van Rijn, Sea, Snorkelling, Mystery, Bad Editing, Thriller, Woman, Beach, Palm Trees, Romance, Marriage, Honeymoon, Kidnapping, Rich MCTja… tja… niet echt goed en dat had voornamelijk te doen met slechte editing en dingen die niet klopten, oh en strontvervelende MC.

Een boek dat heel spannend had kunnen zijn en ook zeker dus potentie had, maar helaas door verschillende dingen werkte het toch niet. Aangezien het zo’n lange review werd dacht ik deel hem ook hier op mijn blog. 🙂 Normaal zijn mijn reviews voor deze boeken niet superlang (maar net 150 tot 200 woorden).

Het begon gewoon goed met al meteen spanning, heerlijk vind ik het als boeken dat doen. En daarna switchen we naar een paar dagen eerder. Waar we Koen en Hannah ontmoeten net als ze zijn getrouwd. Een leuk koppel, samen naar Curacao, lekker op vakantie, genieten van lekker eten, en meer. Koen was mysterieus en vreemd, Hannah naïef maar wel OK. Maar tja, al snel werd het heel wat minder en dat werd dus alleen maar erger zodra Koen verdwijnt.

Dingen die vreemd waren/niet klopten: Dat de politie een snorkel vonden, die als Koens zagen, maar later in het boek komt onze MC er nog een tegen EN OMG DAT MOET DE SNORKEL ZIJN VAN KOEN. Um… wat? Ook zegt ze mooi dat ze al meer dan een jaar is gestopt met roken, sinds dat ze samen met Koen is. Maar ze is pas 10 maanden met Koen… Dus dat kan niet. En zo zijn er nog een paar andere dingen die gewoon niet helemaal klopten.

Ook zijn er beschrijvingen die, zoals mijn man het zo mooi verwoordde voelden alsof iemand zijn woordenquota moet halen. En er zijn wat zinnen die niet kloppen of die gewoon weggehaald kunnen worden, maar ja quota dus?

Ik vond onze hoofdpersoon ook ontzettend irritant en naïef. Ze is heilig overtuigd dat haar man de beste persoon OOIT is (zo voelt het) en alsof hij nooit wat kwaad kan doen, ondanks verschillende bewijzen van verschillende mensen. Ook behandeld ze mensen vaak als vuil, zoals de politie, die echt zijn best doet hoor, maar ja, hallo, het gaat nou eenmaal niet magisch snel. Gewoon geduld hebben. Ik snap dat je je mannetje wilt, ik snap het, ik zou ook hysterisch zijn als mijn man verdwijnt, maar ik zou toch wat meer respect hebben naar mensen en ze niet uitkafferen of behandelen als vuil.
Ik vond het gewoon komisch want ik wist al snel van de plannen af en wat er met Koen was, maar ja, Hannah, oh Hannah. Misschien moet je vaker naar je moeder luisteren? Maar ik vond het wel goed dat ze gewoon werkte en een normaal leven leidde en ook niet echt een snob was. Fijn!

En iets wat gewoon mijn preferentie is (maar wat dus er wel tussenkwam in het lezen), waarom ga je met iemand samenwonen die je net kent? Sorry, maar ik moet daar echt niet aan denken. Ik ken zo’n persoon amper en ik moet er echt niet aan denken met een bijna volstrekt vreemde te gaan wonen. Straks werkt het niet en dan? Zit je vast voor een tijd totdat je ergens anders kunt wonen (en met deze huizenmarkt ben je nog wel even bezig). Lekker dan.

Het werd op punten wel spannend, maar door hoe het was geschreven en hoe Hannah zich gedroeg viel de spanning ook al snel weg. Jammer. Mijn man heeft ook zeker doorgehad hoeveel “plezier” ik aan het boek was omdat ik steeds stukjes aan hem zat te vertellen in een zucht en steun manier. 😛

Oh, en iets wat in een aantal andere boeken opviel maar hier niet, blijkbaar is degene die deze boeken ook aan het lezen is nog niet bij deze aangekomen of een andere editie heeft gelezen. Hoe ik dat weet? Omdat in de andere boeken soms verbeteringen zijn aangebracht of dingen uitgekrast (dubbele woorden/verkeerde woorden/namen die niet kloppen). Niet netjes, want biebboek, maar blijkbaar is er dus nog iemand die de editing van het boek niet geweldig vindt. 😛

Ik vond het wel tof dat het op Curacao plaatsvond, ik wil nog steeds eens naar de Antillen toe, en dus genoot ik vond de reis van Hannah. Lezen over het eten, over de stranden, over snorkelen, en meer. Heerlijk.

Heel jammer hoor, dit is toch een van de mindere thrillers die ik de afgelopen weken heb gelezen. En ik keek er nog zo naar uit omdat de blurb zo lekker spannend klonk. Ach ja. Op naar het volgende boek!

Star rating, 1.5 stars